Princip for inklusion på Nørholms skole - Inklusionsgrundlag
På Nørholm Skole er alle børn fra 3-13 år, forældre og personale en del af vores inkluderende fællesskaber
-
Vi har fælles procedurer for det inkluderende arbejde for både børnehave, skole og DUS og det reflekterende, tværfaglige samarbejde prioriteres i dagligdagen
-
Vi arbejder ud fra devisen ”børn vil, hvis de kan” og det tilstræbes, at udbyde en varieret undervisning som tilgodeser børn med forskellige behov og læringsstile
-
Vi tilstræber at undervisningen varetages af kompetent personale med en bred og opdateret viden om inklusionsarbejde
-
Vi har fokus på efteruddannelse af personale og den aktuelle viden om undervisningsmetoder, indretning og fysiske rammer i skolens og DUS’s aktiviteter bidrager positivt til læringsmiljøet
-
Vi vægter forskellighed højt og vi har fokus på udvikling af elevens faglige, personlige og sociale kompetencer. På Nørholm skole oplever alle at have en ven
-
Vi anser forældre som en vigtig ressource i samarbejdet om klassens og den enkelte elevs trivsel og læring
-
Vi taler med omtanke – god kommunikation løser problemstillinger og skaber samarbejde; børn, forældre, personale og samarbejdspartnere imellem.
Definition af inklusion
Der er tale om inklusion, når barnet i videst muligt omfang:
-
Er i et læringsfællesskab – altså er fysisk tilstede i skolen
-
Deltager i og oplever sig som en del af fællesskabet
- har både samarbejdsmæssige og venskabelige relationer
-
Udvikler positive selvbilleder – selvtillid og selvværd
-
Er i en læringsprogression
Det inkluderende læringsfællesskab er kendetegnet ved, at:
-
Skolens ledelse prioriterer og understøtter inklusionsindsatsen
-
Skolen har fælles procedurer for det inkluderende arbejde og en grundlæggende inkluderende tilgang til alle elever
-
Der tages udgangspunkt i elevers forskellige faglige ressourcer, så alle bliver så dygtige, som de kan
-
De professionelle viser, hvordan elever kan støtte og hjælpe hinanden ved at være åbne om hinandens forskelligheder
-
De professionelle samarbejder i teams og deler viden, ansvar og reflekterer
-
Skolens ressourcepersoner understøtter barnet og de professionelle
-
Det tværprofessionelle samarbejde er formaliseret og yder rådgivning/vejledning og sparring
-
Forældrene er en ressource, som har andel i en velfungerende inkluderende kultur
Nørholm Skoles inklusionsindsats
-
Omfattende relationsarbejde, herunder ICDP
-
Reflekterende tværfagligt samarbejde i dagligdagen
-
Teamsamarbejde
-
Kompetencecenteret
-
Inklusionsvejleder og børnerådgiver
-
Læsevejleder
-
Pusterum
-
Forebyggende trivselsarbejde i klasserne
-
Trivselsperson og trivselsforum (sundhedsplejerske, PPR, socialrådgiver)
-
Inkluderende overgang fra børnehave til skole
-
Gårdskolen
-
Læringsmiljøer, herunder Cooperative Learning, Ugeskemarevolutionen og læringssamtaler
-
Højt til himlen og langt til hegnet
Lokale Inklusionsmål
På Nørholm Skole er alle børn fra 3-13 år, forældre og personale en del af vores inkluderende fællesskaber Delmål:
-
På Nørholm Skole har vi et udvidet kendskab til inklusionsbegrebet.
-
På Nørholm Skole kan vi gå omveje for at skabe et inkluderende læringsmiljø. På Nørholm Skole arbejder vi ud fra devisen: ”Børn vil, hvis de kan”.
På Nørholm Skole har og bruger vi en bred palet af inklusionsmuligheder.
-
På Nørholm Skole arbejder vi med ”tykke fortællinger” om alle børn, forældre, personale og samarbejdspartnere.
-
På Nørholm Skole oplever alle at have en ven.