Gårdskolen

Gårdskolen er Nørholm skoles specialtilbud.

Den er en tæt og integreret del af Nørholm Skole, elever på Gårdskolen er elever på Nørholm Skole på samme og lige vilkår som eleverne i andre klasser. Gårdskole-eleverne deltager i alle gøremål som går på tværs af klasser eller involverer hele Nørholm Skole.

Gårdskolen har sin daglige gang på en gård (Slothsgården) tæt ved Nørholm Skole, vores skoledag er fra 8.00-14.00, mandag-fredag.

Der er 3 voksne ansat: En pædagog, en socialpædagog og en lærer. Gården tilhører en ung landmand, der driver landbrug med kødkvæg, frilandsgrise, får, høns, hunde og katte samt markbrug

Klassen er normeret til 7 elever fra 0-6.klasse.

Undervisningen er bygget op omkring dagligdagen og årets gang på bondegården, og omfatter 3 hovedområder:

• Skolearbejde i forhold til gøremål på gården.

Pasning af dyr, maskiner og marker.

Fag: natur/teknik, praktisk-håndværksmæssig viden/færdigheder.

• Skolearbejde i forhold til de resterende fag. Vi har et undervisningslokale på gården, skolestuen, hvor vi kan arbejde med mere teoretisk-boglig viden/færdigheder.

• Skolearbejde i forhold til at følge undervisningen i normalklasser på Nørholm Skole. Eleverne på Gårdskolen har mulighed for at deltage i et eller flere fag, typisk idræt og engelsk. Derudover deltager vi alle i morgensamling hver dag, emneuger, idrætsdag, ekskursioner m.m.

Alt i alt en god, fleksibel, og afvekslende skolegang på de 3 områder: At arbejde inde i skolestue, udenfor på gården og oppe på skolen.

Eleverne oplever både at have vores egen skole nede på gården, samtidig med at de føler at de er en del af Nørholm Skole.

Visitering til gårdskolen sker via Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR)